Inleveren, en wel gisteren!

21-08-2014 | Ronald Vroom, Procure-IT

We zijn het de afgelopen jaren regelmatig tegengekomen: afnemers die eenzijdig afspraken met leveranciers in hun (gedachte) voordeel bijstellen. U kent het rijtje wel: Tarieven omlaag, betalingstermijn omhoog en wel met terugwerkende kracht! Natuurlijk klinkt het stoer en denkt Inkoop zichzelf op de borst te kloppen. Maar klopt het uiteindelijk ook? Wat mij betreft alleen als de belangenbalans tussen afnemer en leverancier teveel doorslaat naar de leverancier. Een voorbeeld is de leverancier die al jaren dezelfde producten levert. Als de leverancier door efficiency-effecten en schaalvergroting zijn marge ziet groeien, maar dat niet doorberekent in een lagere prijs en/of hogere kwaliteit, is dat niet in het belang van de afnemer. Is de belangenbalans niet verstoord, dan is het nut van stoere acties zeker op lange termijn twijfelachtig. Want stel je een leverancier voor die niet meer uit kan met de eenzijdig opgelegde prijzen en condities; die zou wel eens niet meer willen (of erger nog: kunnen) leveren, hoe “strategisch” de afnemer ook is.

Bij (vooral IT-) leveranciers is deze handelswijze niet onbekend, denk maar aan de brieven aan klanten met daarin de boodschap dat de tarieven voor dit kalenderjaar met terugwerkende kracht tot 1 januari met x% werden verhoogd. Daarbij waren ze wel zo netjes om er van uit te gaan dat de klanten dit ongetwijfeld zouden begrijpen, maar of dat echt zo was betwijfel ik, want wie kreeg er uiteindelijk geen naar gevoel bij de steeds hogere tarieven?

Toch kan stoere taal een positief effect hebben, met name om een klant-leveranciersrelatie die zich al jaren op dezelfde wijze voortzet even “op scherp” te zetten. Hierdoor wordt de relatie door beide kanten weer kritisch beoordeeld en kunnen belangentegenstellingen in “win-win” situaties worden omgebogen. En daar gaat het uiteindelijk allemaal om!

Submit to FacebookSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Privacy & VoorwaardenDisclaimer | Sitemap | © Procure-IT - Powered by Emeritor logo